Monday, 6 September 2021

Kad Ucapan untuk Barisan Hadapan.

Buatlah orang lain gembira maka Allah swt akan menggembirakan kita dengan perkara yang tidak disangka-sangka.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Annyeonghaseyo!

Sedang bersantai-santai di satu petang, aku dihubungi Khaida. Mendengar dia bercerita membuat aku jadi berfikir sama, walaupun dia telah menerangkan melalui pesanan berbentuk perkataan, risau benar jika aku tidak faham, dia hubungi aku terus. Sebenarnya, aku sudah dapat bayangan pun, hendak kerjakan apa yang dia pinta tu. Terus sahaja dia mengajak aku keluar untuk membeli bahan tanpa membazir masa.

"beli barang dengan kau best mek, kalau aku yang membeli kesudahannya tidak berguna juga nanti, bazir!" katanya sebaik sahaja dalam perjalanan ke kedai buku. Aku mengikutnya juga, kedai buku memang membuat kesedaran aku kembali segar, hehehe!

Bagai yang di duga, memang dia sahajalah yang mendahului sambil aku merangka lagi dalam kepala apakah yang harus ku gunapakai. Melihat aku yang berlegar tanpa arah, dia lekas sahaja mencapai bakul. Bila dia sudah ada bakul, memang banyaklah yang akan di shoppingnya, ready??? Habis satu aras kami pusing, bakul juga sudah penuh, nampak yang agak boleh digunakan, let's buy it. Khaida yang banyak memilih daripada aku, hahaaa. Aku cuma mahukan beberapa item yang sudah kehabisan di rumah, lagipun masih baru sangat aku dan Khaida ke kedai buku yang sama.

"ada lagi yang kau  mahu tambah mek?" tanya aku yang sudah hampir di pintu untuk ke aras bawah.
"mana aku tahu, engkaulah yang nak perlukan apa-apa." dia menghampiri aku.
"aku hendak cari buku aku jap, kalo tak cukup guna je la apa yang ada nanti!" aku mula bergerak turun.
"baik cip, kau nak gi mana? dah ada ke buku kau?" tanyanya, melihat aku bergerak bertentang arah kaunter pembayaran.
"aku nak turun bawah la, cari buku. jomlah!" dia ikut aku turun.
"mek-mek, kenapa aku taktau ada banyak buku kat bawah ni? mek, bestnya bawah ni? mek ada banyak buku best, mek nanti kita datang lagi ea mek!" hahahahahahaaa, sabarjelah. Walhal aku tahu ada kedai buku ni pun, dia juga yang bawa. Buku yang dicari tidak jumpa, aku beli buku lain, janji ada. Bahkan terlupa more item yang dalam bakul tadi, hahaaaa.

Bila semua barang sudah ada, aku mula memprojek. Tuan asben memang sudah tidak kisah dengan kegemaran aku yang satu ini, rezeki Khaida juga kerana tuan asben baru sahaja membelikan mini shredder yang baru. Maka, selesai mengerjakan kerja rumah aku tenggelam dalam dunia paper art. Membuat quilling sambil menonton kdrama. Ambil masa lebih kurang tiga hari untuk siapkan muka hadapan kad ucapan bersaiz A3, lebih besar daripada biasa. Khaida dan Ina datang untuk menyiapkan kad muka keduanya pula, alhamdulillah.

Kad berjaya di siapkan dengan kerjasama yang padu, hahaaa. Setelah dua hari, barulah hari penyerahan kad kepada balai polis berdekatan dengan sekolah, mereka hendak serahkan kepada tuan asben, celah mananya IPD tuan asben bukan main jauh beribu batu, hahaaa! Kad sudah diserahkan, masing-masing  tidak sabar untuk memberitahu aku bahawa, kad mereka paling cantik sekali, sampai sayanglah hendak diserahkan. Ihiihihi! Tidak mengapa, ada rezeki kita buat lain ye, doakan aku sihat sahaja- InSyaaAllah!

bila dah siap tu, tak tahu hendak kata betapa gembiranya...

Together...

Tidak habis bercerita sebaik sahaja kad diserahkan. Alhamdulilllah, semua gembira.

Antara koleksi permintaan mereka berdua yang telah menyebabkan mereka sentiasa mencari aku untuk mengerjakannya. Terima kasih kerana sudi percaya aku, that's all.



Ini hiasan pentas masa konvokesyen sebelum bermula pandemik. 

Bila sudah suka dengan kertas, aku usahakan sehingga berjaya dan nampak serupa. Aku sangat suka reaksi bila dorang nampak hasilnya. Diminta lain, dibayang lain, yang terhasil luarbiasa lainnya. Ihiks! alhamdulillah.

3 comments:

Azhafizah MN said...

Cantik! Kreatif betul. tahniah! Seronok buat art ni kalau ada tools ni. Kalau saya ni susun susun tak tahu jadi apa.

Ako Retna said...

kreatif nyaaaa!!
meriah tu cha...

Semoga semangat la frontliners semua dapat kata2 semangat gitu :)

rere said...

Thanks for sharing

visit our website

ittelkom jakarta