Ramadhan kali ini.

Saturday, 26 May 2018

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Annyeonghaseyo!

Latest entry, duduk dalam draft selama sebulan, hahahaaa. Mak busy ko... bulan 5 kans. Bulan istimewa emak, bulan emak paling busy dalam setahun, ngehehe. Tidak percaya? Just go to emak punya 2nd Instagram @sya2chwimi [ha'a sengaja promosi] 😉. 

Ramadhan kali ini, waktu bersahur emak ditemani setia dengan dua orang, kakak Auni dan rakan sahur baru kita Adli, welcome to the club. Walaubagaimanapun, hari pertama berpuasa, nampaknya semua orang berkobar-kobar termasuk Arrizqi bangun sahur dengan muka ceria. Semangat hari pertama tanpa abi Erwandi yang telah masuk ke hospital untuk menjalani pembedahan kecederaan lutut kirinya. Jadi, emak senang hati melihat masing-masing berselera makan nasi sepinggan penuh. Wah! syabas anak-anak emak. 

Hari pertama berpuasa cuti sekolah agama (sesi pagi), jadi keadaan masih tenang dan boleh bersenang lenang sahaja. Pulang daripada sekolah kebangsaan (sesi petang) hujan turun dengan maha lebatnya. Mengiringi Ramadhan hari pertama. Adli telah pun buka di sekolah, jujur dia mengaku ditengah kesesakan menanti hujan reda sedikit. Dia ikut kawan minum air, katanya. Sabar sahajalah!

Arrizqi berbuka menjelang jam 1 tengah hari. Itupun tidak sampai jam satu dia sudah membuat amukan luarbiasa sebaik sahaja masuk pintu rumah. Dia buat perangai sebab kelaparan. Macam-macam hal. Hari kedua dia mengeluarkan kenyataan berbunyi:
"adik hendak puasa tahun depan je la umi, tahun ini adik puasa sampai pukul 1 je." Pandai-pandai dia mengatur ayat, kemain. Mak sengih sahaja, tidak mengapalah Arrizqi, ikutlah kemampuan badan tu. Satu emak hendak puji dengan Arrizqi ini, sungguh senang bila bangun sahur, muka ceria sahaja. Sedang-sedang makan boleh pula dia menegur abangnya,
"abang tak basuh muka ke tadi?" sambil memandang emak yang duduk bertentangan dengannya.
"basuh, kan saya yang basuhkan tadi" jawab emak sambil memandang reaksi Arrizqi semula.
"habis tu, kenapa monyok ja?" ok, emak tergamam, mana pula dia belajar perkataan monyok tu, haha!

Masuk hari ke tiga berpuasa, abi Erwandi telah pun selamat pulang ke rumah semula dengan kaki robotnya, semoga lekas sembuh abi Erwandi. Anak-anak setia menunggu depan pintu, hiii! Alhamdulillah, semua berjalan dengan lancar, ada hikmah abi Erwandi di rumah pada tahun ini, emak tidak kelam kabut merempuh jalan sesak untuk mengambil Auni dan Adli pulang daripada sekolah kebangsaan. Terima kasih! Sepanjang 9 hari berpuasa, kakak Auni tinggal 2 hari, Adli puasa penuh 4 hari, Arrizqi? hahahaaa habis semua berlubang, tidak ngape lah anak-anak.  

Brother and sister, together as friends, ready to face whatever life sends. - Robert Brault.

Kelengkapan Aidilfitri? hrmmm, all is mom kan? nanti la dahulu, emak hendak selesaikan tugas-tugas dalam bulan Ramadhan ini dahulu. Emak akan fikir waktu sedang bersenang lenang nanti, ngehehe! Jadi, berhenti sini dahulu entry emak kali ni, terima kasih sudi setia membaca entry yang sekejap ada dan tidak ini. Selamat berpuasa semua ;).

1 pasang kaki:

Masya said...

selamat berpuasa cha, alahai nanti2 jelah kt up entery ramadhan hahahaha

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in