Hashtag: sya2kids.

Tuesday, 11 July 2017

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Aku bangun solat Subuh, Arrizqi bergerak mencari tangan emak dengan mata terpejam, aigooo my hero yang seorang ini, manja terlebih. Entah bila dia berjalan naik bilik, aku tidak sedar. Usai solat, macam biasa mood hari Ahad, bagaikan semua terkena kesan kemalasan emak, memasing berkumpul pakat berguling bawah selimut semula. Auni naik dengan tablet, tidak lama kemudian Adli pula dengan bantal mucuk kesayangan, masing-masing punya perangai. Aku menggomol Adli, Arrizqi sudah berkepit dengan kakakAuni main tablet. Mereka bertiga sudah bagi hint bahawa perut lapa, kami hendak milo, phew!

Selesai aku mandi, tnErwandi pula yang naik, yang tiga tadi sudah hilang turun ke bawah. 
"awalnya bangun? mimpikah?" aku bertanya selamba.
"jom pergi beraya!" eh? hahahaaa betul-betul salah tidur malam tadi ni. Aku jeling jam, baru jam 9 pagi kot, awal benor.
"awal benar nak kuar, rumah belum siap kemas lagi" semalam kawan kami datang beraya, keluar peluh jantan aku masak rendang untuk kali pertamanya. Ok la, rasa ada, bahan apa yang ada, rupanya saja yang tak berapa nak jadi. Jadi dapur memang tunggang terbalik dek berhempas pulas mengerjakan lengkuas. Lepas tetamu balik, aku ignore je. Malas hendak mengemas, aku sibuk dengan hobbiesartproject. 
"nak gi mana? tengok wayang?" entah berupa pertanyaan atau kenyataan. Aku lekas-lekas ok je. Terus bawa baju outing turun untuk di gosok, terus sediakan baju sya2kids dan mengarahkan mereka mandi. Berterabur masing-masing mendengar perkataan panggung wayang, yang  mandi di atas, yang mandi di bawah, yang membebel minta bukakan baju-bilik air ada tiga, bertempiaran teruja. 

Aku baling-baling sahaja yang mana dan, lagi-lagi tnErwandi sudah hidupkan enjin tobot w lagila aku tidak tentu arah, mencari handphone turun-naik-turun-naik tangga, akhirnya jumpa bawah bantal disorok dek Arrizqi. Choih!

Aku juga yang keluar paling akhir walhal mandi yang paling awal tadi, tidak dan pun buat milo. Alamak kasut basah sebab kehujanan waktu hantar Auni petang semalam, sobs! jadi, pakai je la apa yang ada janji bukan selipar. TnErwandi bawa kami bersarapan lebih dahulu macam biasa pilihan anak-anak, roti canai-air milo. Selesai makan, terus ke One Utama.

Tiba di GSC, One Utama memasing termenung, eh! bertuah la kalau termenung, takde maknanya. Sya2kids mana reti duduk diam, menunggu tnErwandi menguruskan urusan peribadi pun dorang meng'paw' emak. Mujurlah perut memasing sudah kenyang, tambah-tambah kedai aras GSC tu tidak banyak. Sempatlah membeli buku untuk Auni dan Adli. 

Masuk sahaja panggung, syukur tnErwandi pilih tempat duduk paling belakang, baru sepuluh minit berlalu, sya2kids sudah resah. 
"umi, selipar adik hilang" Arrizqi.
"umi sejuk, nak selimut" Auni.
"umi nak duduk sebelah umi" Adli.
Hadoiii, emak hendak hilang stres jadi hilang sabar pula dibuatnya. Sampailah tnErwandi sendiri bangun bertukar tempat duduk dan memberi 'ajaran' pada sya2bros yang paling aktif-mereka memang tidak boleh duduk sebelah menyebelah. Setelah 30minit berlalu, Arrizqi sudah tidur. Auni makan habis semua jajan dan paling aku geram Adli sudahpun ajak balik. Haih!

Naik sahaja tulisan penghabisan filem, Adli sudah melompat turun tangga hall. Mata Arrizqi membulat, Auni sudah berkepit berpimpin dengan aku. Aku bangun juga lekas-lekas berikutan anak-anak memang hendak berlarian. Kami berjalan-jalan sahaja, sebelum melangkah balik yang betul-betul. Bila sudah beranak pinak ni, entahlah aku pun tidak tahu apa yang hendak aku beli. Masalah juga, the end aku hanya beli wrapping paper dan dulang di Kaison. Hahahaaa! jadilah, jangankan tidak.


 Hero, yang sorang tu mesti tak duduk diam.

Yang sorang tu lagi...

 Yang sorang tu jugak... haih!
 Gasak, emak da malas.

 What ever...

Kami ke Kelana Jaya untuk menghadiri rumah terbuka kawn tnErwandi, isterinya Edzna kawan aku juga, berstfren daripada semua segi. Aku memang rindu sangat dengan Edzna, dapat pula berjumpa. Tidak makan pun tidak mengapa, janji dapat berjumpa dengan dia. Pulang daripada rumah Edzna, dengan perut kenyang. Mi kari ibu tnIzzat memang mengancam tekak, punyala sedap. Balik rumah, aku mengadap hobbiesart lagi, Isnin perlu diposkan. 

Sekian sahaja cerita yang konon-konon hendak aktif blogging balik semula. Hahahaha! fighting! Nak pi hantaq Auni sekolah dan ambil sya2bros balik daripada sekolah. Daaa...


0 pasang kaki:

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in