Susah hendak jawab.

Thursday, 6 August 2015

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Mood raya lagi ke? tidak mengapa, raya kan sebulan. Tahun ini Aidilfitri aku sangatlah padat, rezeki mencurah-curah barangkali, kawan pun terasa semakin ramai menjemput ke rumah terbuka, syukur Alhamdulillah ukhuwah masih terpelihara. Betul aku seronok sangat, sampai peningla kepala hendak pusing baju raya, maklum sahajalah baju raya hanya ada sepasang sahaja, hehe.

Aku punya raya, biasa-biasa sahaja - klise lagi. So far oklah, siapa yang hendak datang ke rumah boleh rojer awal-awal dapatlah merasa air tangan aku yang tidak seberapa ini - aku bukan terror memasak, jika hendak redah sahaja pun boleh tapi apa yang ada sahajalah. Asalkan kita dapat bergembira berbual dan memeriahkan rumah.

Siapa yang tidak suka pergi beraya bukan? aku pun suka pergi beraya, apatah lagi duduk jauh dengan emak bapa, maka aku hanya ikut tuan Erwandi beraya sahajalah. Bila katanya duduk rumah makanya kita duduk rumah. But, aku suka juga duduk di rumah, boleh siapkan permintaan-permintaan peminat hasil kerja aku, hihii. Hendak kata masyuk sangat tu tidaklah, asalkan aku boleh isi masa lapang, jadilah. Bila pergi beraya, persoalan yang aku rasa susah hendak jawab bila ditanya duduk rumah buat apa? Erk!

Dan jawapan yang sangat klise aku bagi ialah, duduk goyang kaki, layan drama Korea. Ayat seterusnya, bestlah dapat duduk rumah, tak payah susah-susah terkejar-kejar pergi kerja. Wha...what!!?!! senang sangatkah bila duduk di rumah sepanjang masa? Hrmmm, salah aku juga sebenarnya, pergi bagi jawapan klise awal-awal tadi buat apa, kan dah kena balik semula. Biasanya, aku putuskan untuk terus menikmati hidangan ataupun buat hal lain, pasal tidak perlulah aku hendak terangkan satu-satu kisah kerja aku di rumah. Kadang yang bertanya tu bukan orang lain, seorang emak juga, punya anak-anak juga, buat kerja-kerja rumah juga, makanya faham-faham sahajalah kerja seorang pengurus rumah tangga. Tak gittu?

Jujurnya, selain melayan kerenah askartiga (nyata berbeza ketiganya), kerenah suami, urusan seisi rumah, aku buat juga hal aku sendiri, melayan Hobbies Art. Cumanya, aku tidak tahu hendak terangkan pada orang apa yang aku buat, hahaha. Bukan tidak mahu promote, apa yang aku buat tu pun just for mengisi masa lapang. Suka-suka. Aku tidak boleh beri tumpuan sepenuhnya kepada Hobbies Art kerana aku mempunyai komitmen yang lebih penting daripada kesukaan aku sendiri, meladeni seisi rumah. Itukan tugas utama seorang pengurus rumah tangga.

Apapun aku tidak kisah, aku lebih gembira sekarang ini dan dengan meriahnya lagi-lagi bila bertemu dengan orang yang jarang ditemui, mereka nyatakan aku sudah berisi dengan baik. Tidak lagi kurus melidi seperti sebelum-sebelum ini, huye-huye. Now, time untuk maintain kan diri. Chewah! sudah anak tiga ada hati mahu vouge lagi kan? apasalahnya, pengurus rumah tangga bukanlah seorang tukang gaji di rumah. Mengurus rumah tangga dengan jiwaraga tanpa bayaran, hrmmmm sebelum ini aku fikir aku tidak mampu. This year, masuk tahun ke tiga aku bergelar pengurus rumah tangga, I am happy. Biarlah apa orang lain hendak kata, inshaaAllah aku belajar dan terus berusaha menjaga keluarga aku sendiri. Hwaiting!!!

So sebelum habis, mari kita layan gambar pengurus rumah tangga dan kawan-kawannya. Ha'ah, kawan yang sama pasal tidak punya ramai kawan sangat - statement tidak boleh belah, haha.

Empunya diri, makan sekali 4 mangkuk. Bitchoso! 


Team gosip kepop in the house.


Team PERKEP yang tidak cukup ahli.


Team PERKEP lagi. 


Makcik and cousin. Nampak gigi or tak nampak gigi? hahaha...pipi melimpah.

Why compare yourself with others? no one in the entire world can do a better job of being you than you - lifequotesrulnet

Sekian dulu entry hari ini, terima kasih kerana sudi membaca jumpa lagi, daaa.

Nota hijau: Baru lepas timbang, berat turun. Argh! frust.

6 pasang kaki:

Ida Puanstoberi said...

Gunakanlah peluang yang ada sebaiknya :)

Nad MamaZN said...

hanya mereka yg 'sama kasut' je tau cemana 'best'nya dok umah..x semua la, ada gak yg memahami.. tp yg x memahami pun ramai gak huhu

eima said...

ko nk berat naik turun ni ... pipi melimpah tapi bdn kecik ek

ch@ said...

kekDa; InshaaALLAH thanks kekDa.

kakNad: saya setuju.

Eima: nak berat naik tapi menten muda, boleh? hahaha.

eija_sweetmama said...

Yang penting kita happy cha..
paham sgt tugas sebagai pengurus rumahtangga ni mmg berat..x pernah abis kerja di rumah tu kan..

ch@ said...

kakEija: mcm tu la nmpk nya kakEija. kita rasa mcm hari2 sama je.

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in