Pusing padang.

Monday, 15 June 2015

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Cuaca gelap, rintik hujan mula turun. Emak bersiap ringkas untuk menghadirkan diri ke mesyuarat kali ke dua 2015 sekolah kakak Oni, kan emak pegang jawatan secara tidak langsung emak juga ialah salah seorang vip. Lagi pula tuan Erwandi tidak berkerja, makanya emak ambil kesempatan untuk bersosial. Bila lagi, tahun hadapan, kawan-kawan seangkatan sudah tidak ada lagi. Emak akan punya teman baru.

Emak memandu sendiri, oh emak sudah lewat rupanya apabila ruang tempat kereta sudah penuh, tidak mengapa kita buat-buat tidak tahu sahaja, muehehehe. Menyuarat sempena hari mini sukaneka kakak Oni pada hujung minggu nanti. Mesyuarat berlangsung selama sejam setengah sahaja tapi emak mengambil kesempatan sehingga sehingga dua jam, bersembang, makan, ketawa, bersembang, makan dan ketawa. Sebaik sahaja emak pulang, anak-anak sedang bertempiaran di luar pagar rumah, bermain di perhatikan tuan Erwandi. Emak kena serbu macam biasa sebab masa tinggalkan rumah tadi, hanya abang Aie yang mamai baru bangun tidur terus menyambung tidurnya.

Hari kejadian tiba, mini sukaneka kali terakhir untuk kakak Oni. Tahun lepas kami semua serba biru, tahun ini kakak Oni pakai baju kuning, jadi kita semua serba kuning. Emak bangun awal macam biasa walaupun malam tadi masuk tidur lewat dek kerana menonton rancangan tv kegemaran. Emak bersiap dahulu diikuti kakak Oni dan selepas itu emak siapkan abang Aie. Adik Qiqi dikejut masih liat hendak bangun, sedap tidur dalam pelukan tuan Erwandi. Selesai emak bersiap, mintak kakak Oni kejut adik Qiqi, tu je kaedah terakhir dan menjadi, selesai siapkan Qiqi, emak pula bersiap lengkap. Anak-anak...bila jadual luar biasa, perangai pun jadi luar biasa. Abang Aie sanggup tidak mahu minum susu, takut rasa hendak terkucil nanti maklumlah dia sudah free pampers. Yang adik Qiqi, bertahan hendak minum susu dalam kereta juga. Walhal boleh sahaja minum sementara tunggu tuan Erwandi bersiap.

Padang sudah pun riuh. Cantik berhias dengan khemah dan belon-belon. Anak-anak sekolah sudah berlari keriangan. Seronoknya mereka bila dapat keluar daripada suasana biasa. Kakak Oni sudah tenggelam dengan kawan-kawannya di bawah khemah. Emak menuju khemah vip bertemu dengan rakan urusetia. Tuan Erwandi duduk bersama abang Aie dan adik Qiqi. Sekejap sahaja dua orang itu sudah pun hilang dalam orang ramai. Seorang pegang bola, seorang lagi main di kaki bukit. Gemar betul abang Aie dengan kaki bukit. Belum pun acara bermula, peluh abang Aie sudah menitik-nitik mengalahkan orang yang masuk acara.

Elok sahaja kakak Oni hendak berlari, emak mengajak abang Aie dan Qiqi ke tengah padang, konon hendak memberi sokongan tetapiii abang Aie ajak emak pergi tandas pula. Aigoo, terpaksa jua la membawa Qiqi bersama. Mujurlah keduanya ikut tanpa masalah. Selesai uruskan abang Aie, acara kakak Oni sudah pun tamat. Betul-betul ambil masa bila dengan abang Aie ni, cerewetnya bukan main lagi. Leceh. Tambah-tambah, jarak tandas dengan padang agak jauh. Balik sahaja khemah emak bertanya dengan tuan Erwandi, menurutnya acara kakak Oni sudah pun selesai. Loh!

Kakak Oni dapat nombor satu, acara kedua kakak Oni dapat nombor tiga. So far oklah, asalkan kakak Oni gembira sudah walaupun yang paling nyata gembiranya ialah abang Aie dan Qiqi apabila dapat menyepak bola sejauh-jauh tidak. Dapat berlari sepuas-puas hatinya. Dapat bebas diawasi tanpa sedar dengan sebebas-bebasnya. Lengkap emak pakaikan tracksuit dan kasut, tidaklah asyik hendak melalak bila berlari dengan selipar yang mudah tercabut dari kaki. Abang Aie memang cerewet betul.








Go out there. EXPLORE. Don't just live in your own bubble and hate the world.- #88lovelife

Sebaik acara berakhir, kita singgah membeli makan tengahari, merupakan set ayam KFC kesukaan emak, hehe. Jangan dilupa tiramisunya sekali. Selesai makan tengah hari, masing-masing bergelimpangan kepenatan. Sekian sahaja satu hari yang ditunggu-tunggu kakak Oni, jumpa lagi acara mini sukaneka untuk abang Aie pula tahun hadapan. Abang Aie sudah tidak sabar-sabar untuk jumpa kawan-kawan. Sekian sahaja entry pertama sebaik sahaja sekola dibuka, banyak lagi entry tertangguh yang hendak di taip cuma masa tidak mengizinkan, jumpa lagi ya, daaa.

6 pasang kaki:

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam cha,
terer kaka yer bersukan baguih3

eima said...

comey nye semua warna pink ...pasukan penyorak kak oni

Masya said...

mana gambar emak dgn trio ... alahai auni dah besar rupanya tahun depan darjah 1 yer ... tahniah auni hebat ada acara dpt no 1.

bertabahlah menunggu entry baru .. sendiri punya blog pun bersawang muahahahah ... ;p

Cik JuE said...

seronok baca...
macam2 kereneh kan...

ch@ said...

Sha: waalaikumussalam, bakal atlet mcm mak dia kot.

Eima: cikgu dia punyalah rajin.

sisYana: hahaha, emak segan. muka penuh setaman.

kakJue: mcm2 ragam.

sal ya said...

Lm dh x sggh sbb kekangan ms. Hik3... Mls sbnrnya. Tmbh2 dgn afiq ni. Lg la mls kuasa dua. Ms sukaneka azfar pn bdk2 ni enjoy bkn main lg. Maklum la bebas lepas

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in