Time is masa.

Wednesday, 20 May 2015

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Emak termenung, melepas lelah. Memandang sekeliling yang senyap dan sepi, suara tv pun perlahan sahaja, sengaja dibuat demikian supaya tidak mengganggu trio dengan lena masing-masing. Dalam kepala menghitung hari menanti tuan Erwandi pulang daripada outstation. Kali ini meninggalkan kami selama 5 hari dan berada jauh nun di Singapura.

Hari pertama tuan Erwandi pergi, ketiganya masih baik dan sihat walafiat, menjelang malam tiba-tiba sahaja suhu badan Arrizqi meningkat naik. Bila suhu badan Arrizqi panas, emak sibuk uruskan Arrizqi. Yang kakak Auni, yang abang Adli sibuk bergaduh, bertekak, berebut, bergasak, bergusti, emak hanya pandang dengan hati kosong. Emo emak yang masih libang-libu bertambah lagi.

Mahunya tidak libang-libu, hari ulangtahun emak sudah hampir tiba, baru sahaja meluahkan hasrat untuk ke luar bersiar-siar lone ranger dengan teman baik, shopping, tengok wayang, makan-makan, emak hendak cuti satu hari sahaja, rasanya bukan apa-apa. Sebaliknya, sebagai membalas hasrat yang emak luahkan, tuan Erwandi memberi emak passport yang baru dibuatnya. Mahunya emak tidak merajuk? Mahunya emak tidak stres? Mahunya emak tidak sedih? Emak bakal ditinggalkan lagi bersama anak-anak. Emak mengeluh berat bersama air mata.

Emak merajuk sehingga menjelang hari lahir emak, tuan Erwandi text wish ayat biasa ulang tahun. Kenapa ye? Tiba-tiba je tangan emak laju membalas text message tuan Erwandi tadi. Tiba-tiba merajuk emak hilang macam tu sahaja. Tiba-tiba emak boleh mengadu tentang anak-anak emak. Dan, tiba-tiba emak boleh request hadiah mahal dan besar daripada tuan Erwandi, hahaha

Pada hari istimewa emak, tuan Erwandi masih di Singapura, emak hanya menjalankan tugas harian macam biasa. Kawan-kawan tidak kasi emak marah-marah, dan emak tidak marah apabila mesin kira umur emak menyatakan emak berumur 11 tahun. Nampak benar nipu sungguh, hahaha. Tapiii layankan je la. Hakikatnya emak sudah 31 tahun. Sekian terima kasih.

Jadi struggle la for five days dengan 3001 perangai anak-anak. Arrizqi yang awalnya demam pun menggagah juga menempuh hari tanpa abinya. Pulang sahaja tuan Erwandi emak meminta dia belanja isi dapur. Anak-anak ni sangat rajin menunggu abi balik dengan harapan mendapat sebiji gula-gula. Bila tuan Erwandi balik dengan tangan kosong, terimalah kata-kata hampa yang syahdu di dengar.

Abang Adli: alaaa abi tidak beli apa-apa?

Kakak Auni: abi tidak beli roti saya?

Adik Arrizqi: kenapa abi lambat datang?. Ini ayat tiga generasi. Masih belum betul-betul faham perkataan datang, balik dan pergi, betul-betul sama ayatnya baik kakak Auni atau abang Adli.

Anak-anak, sabar sahajalah. Disebabkan itu setiap kali tuan Erwandi balik, emak minta dia bawa sebiji gula-gula untuk seorang ataupun coklat sepapan ataupun pisang goreng, keropok lekor, anak-anak menunggu di rumah dengan beribu satu kerenah.

Itu belum ayat masuk hari ke empat bila tuan Erwandi tidak juga balik-balik.

Kakak Auni: bila abi nak balik? Abi naik kapal terbang lagi kan umi?

Abang Adli: abi ni lambat sangatlaaa. [Walhal bukan geng sangat dengan abi, abi suka marah-marah].

Adik Arrizqi: ....... [speechless].

To be in your children's memory tomorrow, you need in their lives today. The best thing to spend on children is time. Fighting!

Dia kata, dia hendak sekolah besar tahun depan.




Dia kata, dia sudah besar sebab tidak pakai pampes lagi.



Dia kata, dia masih adik, kecik lagi dan tetap adik sampai bila-bila.


Akhirnya, kereta merah tuan Erwandi muncul jua masuk hari ke enam. Emak menarik nafas lega. Anak-anak menginja riang gembira. Hilang demam serta merta. Masing-masing menayang skill perkembangan terkini. Emak pula dapat migrain. Haih!

Harap-harap emak dapatlah peluang satu hari untuk diri sendiri. Seronoknya. Sehari sahaja, bila? Entahlah....oklah jumpa pada entry seterusnya. Daaaa...

7 pasang kaki:

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed said...

alahaiii..suwitnye gmbar 3 beradik tido..klu anak2 akak dah bersepah sana sini dah wlupon tido sekatil setilam..kekeke

eima said...

terasa mcm baca cerpen ... besh sungguhh

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam cha,
dapek dop adiah bosar mahai dari s'pora itu??? he3

Mar Mansor said...

jangan sedih-sedih ye..bahagia tengok anak membesar

ch@ said...

kakLily: awal je skema, esok paginya mmg lintang pukang jugak.

Eima: thanks mek, aku buat yg ringkas tapi jadi panjang jugak.

Sha: Wa'alaikumussalam, tak dapat pun. sobs!

Mar Mansor: Emo sikit ja, hehe.

Cik JuE said...

lama akak ko ni tak datang sini hahahhaha
tetiba rasa sayu hati baca ...
tak tahu kenapa...
apa2 pun selamat menjalani kehidupan seharian dengan anak2 tersayang

ch@ said...

kakJue: terima kasih kakak tersayangs.

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in