Auni cat sekolah cikgu.

Wednesday, 26 February 2014

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Maksudnya gotong-royong di sekolah Auni, dalam pada aku berfikir-fikir sambil memujuk rayu abi menyuruhnya pulang setelah 4 hari berkerja di luar daerah, memang aku mahu angkut sahaja trio ini pergi gotong-royong tu hari Ahad baru-baru ni.

MakUsu Mira sudah pun balik ke kampung kerana ada jemputan perkahwinan sepupu paling rapat dengannya pada hari Sabtu, sepupu sekampungnya pulang daripada Sabak Bernam dan singgah mengambilnya pada hari Jumaat. Makanya, aku selaku emak trio ini memulakan rutin back to normal rutin pung-pang-pung-pang, pulun berkerja.

Letih luar biasa, syukurnya malam sebelum bergotong-royong abi menyatakan dia sudah pun berada di opis, yeay! aku boleh pergi gotong-royong hanya dengan Auni. Faham sahajalah kalau hero dua lagi tu ikut, alamatnya memang apa pun tak bolehla, asyik menguruskan dorang sahaja nanti.

Pukul 8.30pagi sudah pun berada di sekolah Auni, sudah ada juga dua tiga orang yang awal dan Auni sekali lagi diserbu pertanyaan, "adik, ni kakak ke emak?" Auni terpinga-pinga dan malu. Menyorok berlari masuk kelas. Aku berbual seketika sambil menanti cikgu Auni buka pintu pagar. Pergi gotong-royong dengan Micheal Kors. Kelas tak kelas kannn...!

Auni sudah jumpa regu, makanya giliran aku menyesuaikan diri, dengar cerita sana-dengar cerita sini, sambil tangan laju dengan kerja mencabut gambar-gambar yang bergantung di dinding. Cabut semua, kelas akan bertukar wajah seketika nanti. Hendak menyampuk orang bercerita sangatla aku tidak retinya. Dorang punya cerita, memangla sangat banyak pengalamannya berbanding dengan aku. Dapat jugala aku berkenalan, dengan kakCT dan kakIna, cikguCT (cikgu cantik) dan cikguBasha (cikgu Auni) juga beberapa AJK JPTP yang lain. Selidik selongkar ye, aku memang paling muda ada anak paling ramai dikalangan ibu-ibu disitu. Cikgu Basha punya anak 5 orang, semuanya sudah besar. Aku je la yang anak masih cekonet-cekonet.

Bertahan aku buat kerja, siap mengecat, menyapu, menyusun, Auni pun bawa diri punya la rajin mengerok sampah di sekeliling sekolahnya. Seronok dia, anak orang lain gasakla punggah mainan. Aku pun jadi hairan dengan perangai dia hari tu. Baik je. Tidak juga terjerit-terpekik yang keterlaluan. 

Cikgu Basha kata, Auni memang ada potensi hendak belajar, dengar setiap apa yang cikgu suruh. Kembang kejap emak yang mendengarnya. Walhal aku tidak pun bertanya tentang Auni pada masa itu, ibu lain yang bertanya tentang anaknya di sekolah. Sambil buat kerja bersembang dan makan, akula tu. Makanannya pula, memang menggoda tekak, nasi lemak, apam, karipap, roti canai. Airnya sahaja ada tiga jenis satu jug besar, saja memang hendak suruh aku berlama-lama di situ.

Cintaku, Auni.

EnWan, pengerusi JPTP.  

kakIna, membalut fail untuk anak-anak.

Tengah hari, dengan muka tidak malunya aku tapau nasi lemak bawa balik, haha. Serius aku memang tidak malu, daripada terbazir macam tu, baiklah aku tapau kenyang juga yang di rumah nanti, hero ku yang bertiga itu. Aku tinggalkan mereka dan terus pulang kerana ada orang hendak datang ke rumah aku. Makanya, aku berangkat pulang bersama Auni. 

Sampai rumah, macam biasalah. Baik anak, baik abinya semua mengejar emak. Sabar je la. Pengalaman pertama, aku join aktiviti sekolah Auni. AJK tu, naib setiausaha bawah cikguBasha kenala jaga reputasi, tak gittu? ihiks. Sikit je gambar, mood tiada hendak ambil gambar.

Tupperware 17Feb-31Mac.

Tuesday, 25 February 2014

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Kali ini, inshaaAllah diharapkan mutu gambar katalog dapat membangkitkan rasa ingin membeli pembaca bloghijau, ihiks.




























Amacam? cun tak gambar, kali pertama guna scanner haha, takdela terkial-kial hendak zoom snap gambar katalog. Kesemuanya tupperware sahaja, sudah namanya pun KuTuppy makanya aku memang tidak masukkan gambar selain tupperware. 

Siapa suka bolehla roger nsahida@gmail.com. Katalog untuk sisLia (ahli), sisAzi (ahli) dan kakJue (turnMac) sudah pun di poskan oleh abi. Selamat memilih. 

Majlis perkahwinan keluarga.

Wednesday, 19 February 2014

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Aku bukanla hebat sangat pun, hanya surirumah dan tidak punya apa-apa harta melainkan keluarga. Sedikit bakat yang orang lain pun boleh sahaja hendak belajar jika tekun. Kalau boleh, aku hendakkan life yang tidak diketahui orang, boleh je hendak buat akan tetapi jika minat sudah menulis tu ada, makanya hendak diluahkan sahajalah. 

Ok, hari Rabu begini, kita buka cerita tentang majlis perkahwinan satu-satunya adik lelaki aku, lebih popular dengan panggilan, Naz, Tholl, pakCu dan Adik. Aku suka je sakat dia panggil adik depan kawan-kawan dia, haha. Dia malu. Sudah pun selamat diijabkabulkan pada 9hb Feb lepas, seminggu selepas itu majlis sebelah aku pula. Macam biasa, orang sibuk dengan majlis aku sibuk dengan trio, mujurlah ada adik abi, makUsu Mira sungguh rajin terasa ringan sedikit kerja aku dengan bantuan dia. Abi pula sangat memberikan kerjasama apabila sudi disedondonkan dengan anak-anak. Mak suka!

Tema waktu nikah, ialah kelabu, katanya. Sekali yang datang sebas, merah menyilau. Papa, mama aku bawa sebas orang felda. Tidak mengapalah, senang hendak cam bila anak-anak aku kelabu belaka. 

Trio with grey, terima kasih bondaWiya sudi pinjamkan baju kurung untuk Auni.

Family aku. Tengok trio tu, kemain galak buli kucing.

Tahniah untuk pakCu, dan selamat datang makCu.

Mempelai yang dirai. Memang hangat tak hengat!

 Trio with red and navy blue.

Family potret sebelum balik.

Dengan hanya sekali lafaz, trio mendapat makCu Ina, hendak panggil makUsu juga confuse dengan makUsu Mira, so reka gelaran sendiri, makUsu, makCu dan pakCu, hah lantak! Selesai majlis sanding sebelah tengah hari, kami terus berangkat pulang ke Sg. Buloh.

Dua hari sebelum majlis di Sg. Sibol, keluarga kecil aku berangkat pulang. Majlis sambut menantu diadakan di Dewan Serbaguna Felda Sg. Sibol makanya, aku balik hanya sesaja. Balik makan-makan-makan dan makan. Sampaikan Mira pun kebosanan berikutan tiada kerjaan sangat. Papa, mama menggunakan perkhidmatan katering, goodies bag sudah siap-siap dipacking dengan bantuan warga kendarat, makanya memang aku jaga askar sahajalah, kikiii. So layan gambar je la. 

Trio with black. Adli paling tidak terkawal, hari itu dia tidak mahu dengan orang lain, hanya hendak dukung dengan emak sahaja. Tidak boleh bla betul! sakit sendi emak malam tu.

PakCu dah rupa Psy, Oppa Gangnam dah. Sabar je la kan. 

Hangat dari biasa, memang lepas ni tunggu majlis trio pulala.

Best action on that day.

 My family as always. Tengok emak tu, 47kg je padahal. Say no to glitters shawl, haha.

Beloved sister in law, makUsu forever. Terima kasih Mira kerana sabar meladeni anak-anak saudaramu.

Macam yang aku kata sebelum ni, aku tidak pandai buat cerita part by part, semua aku pulun satu entry, hahaa. Amacam! kalau mahu worldless Wednesday, boleh baca entry ni hari lain, kekeke.

Nota: Hot tak kakak pengantin tu? ahahaha. Sabo je la. Sekian sahaja majlis besar dalam keluarga aku. Aku juga yang tidak buat-buat majlis untuk anak-anak. Tunggu rezeki datang bergolek-golek, inshaaALLAH.



Cuti-cuti Penang.

Wednesday, 12 February 2014

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Penang, aku datang! Setelah percutian kali terahir yang betul katanya bercuti pada 2010 ke PD. PD? haha, macam kelakar. Orang lain dok ulangalik je PD tu, aku ni hendak pergian bertahun-tahun baru dapat peluang, kesian-kesian dan yang harunya, memang setiap kali bercuti harus ada ahli keluarga yang lain, bukan hanya kami-kami sahaja-tak pernah lagi bercuti berlima. Lantakla, janji aku dapat berjalan.

So, mengambil kesempatan menemani satu-satunya adik lelaki aku yang telah selamat dinikahkan pada 9hb lepas, kami berlima (aku, adik abi dan trio) dibawa abi dan adik aku berjalan di Penang. Dua hari sebelum tarikh kami tidur di Tunes Hotel, Kulim Kedah. Usahla ditanya aku tentang rate harga bilik ke bilik, memang aku langsung tiada maklumat, aku hanya hendak berjalan makan angin sahaja. Sebaik sahaja sampai berehat, bersiap kami keluar makan di Old Town White Coffee, bersebelahan hotel. Melayan perut memalam buta, ambil menu yang mahal-mahal belaka, menghentam si tukang bawa, haha kejam. 

Tiada maknanya hendak makan tenang-tenang kalau sudah melayan trio tu, memacam ragam dan tabiat baru ditunjuk, orang yang jarang sangat pergi ke tempat orang makanya pelbagai ulah la dibuat. Sampai naik pening yang mengawasinya. 

Lepas check-out esoknya, terus ke homestay pula, selesai berurusan terus pekena bawal goreng garing mantap seh, memang sedap di Restoran Wan Zai Bawal Goreng, Perda. Yummy! Lengkap sambal belacan dan ulam-ulaman. Aku yang sangat gila makan, haha.

Lajak terus ke Penang untuk mencari parent aku yang baru sahaja sampai dan menginap di hotel. Mereka datang datang dengan orang Felda sebas, amekaw! Sekejap sahaja sebelum bergerak terus ke Bukit Bendera. Bagi aku dan anak-anak, ini kali pertama tetapi tidak yang tiga orang lagi tu. Mereka sudah pun sampai, mereka sudah pun merasa menaiki keretapi yang dok mendaki bukit tu. Kesian untuk aku! Macam biasalah kejakunan dan keterujaan aku memang nampak sesangat apabila semua port pun hendak pose. It 's memory, aku tidak tahu bila lagi aku akan sampai ke situ semula.

Aha, barulah boleh gambar berbicara, betapa gembiranya aku dan anak-anak, orang lain biasa-biasa sahaja. 

Jiwaku, Arrizqi yang sangat manja.

 Hatiku Adli, yang paling banyak hal, banyak ragam, banyak bercakap, bila berjalan hendak menonong sahaja. Kena angin utara, dia jadi aktif luar biasa, payah asyik hendak mengejar dia sesaja.

Cintaku, Auni. Semacam perangai sudah bertukar dengan Adli, mungkin faktor umur dan pergaulan dengan kawan-kawan di sekolah menjadikan dia seorang yang behave. Di tempat orang, dia lebih berhati-hati dan mendengar kata.

Keretapi. Syoklah!

We are sibling, aku dan adik, abi dan adiknya. Terima kasih makUsu kerana sudi menjaga trio dengan sabar. MakUsu rajin sangat. 

Family potret.

 Kami adik beradik lagi.

 Best photo of the day. Alamak! pakCu tiada dalam gambar.

 Selamat tinggal Bukit Bendera, jumpa lagi lain kali yang tidak tahu bila, hehe.

Sekian sahaja entry jalan-jalan cari kenangan 2014, jumpa lagi edisi jalan-jalan sama ada empat atau lima tahun akan datang, mujur sangatlah kalau ada, keke. Ok mari packing barang balik semula untuk balik kampung, majlis sambut menantu di Dewan Felda Sg. Sibol. Kalian pembaca bloghijau dijemput hadir.

Sorryla untuk mereka yang wordless tu, panjang pula entry aku kali ini. Satu-satunya yang setahun sekali pun belum tentu, muahaha. Minggu depan punya pun panjang juga, aku memang tidak gemar buat part-part sebab aku bukannya pengulas yang baik pun makanya aku pulun sahaja. Sekian, jumpa lagi. Daaa...

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in