Pantai.

Monday, 22 December 2014

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Hai Disember, 
FAMILY...where life begins and LOVE never ends.

Aku sudah lama berangan untuk mengajak tn Erwandi membawa trio ke pantai, bermain korek pasir, bermain di gigi air, membuat istana pasir, berhempas dengan ombak, menikmati angin pantai dan bergembira. Bila berangan menjadi kenyataan, hrmmm apalagi, jom kita lupakan apa yang kita kerjakan sekarang. Ayuh! kita gagah berlari dan berselfie, harinya telah tiba.

Kebetulan Hari Keluarga Hj, Tohalus (pertama kalinya diadakan) serentak dengan Hari Keluarga Jabatan Multimedia (tempat kerja tn Erwandi), sudah semestinya aku memilih untuk pergi yang pertama kalinya diadakan, ditambah diadakan di Pantai Batu Layar berbanding dengan tempat lagi satu di kampung halaman tn Erwandi. Mulanya memang gelabah hendak memilih yang mana satu, tapi aku memikirkan aku sudah kerap kali juga join hari keluarga tempat kerja tn Erwandi jadi, kita ubah pilihan pada tahun ini.

Lagipun, banyak objektf yang kita boleh dapat bila ikut serta program hari keluarga begini. Barulah betul erti makna hari keluarga. Keluarga.

Makanan sedap, bebas bersembang dan beraktiviti, berkenalan dengan susur galur emak dan bapa saudara, berjumpa dengan sepupu yang pertama kali bertemu mata, bersembang sampai pagi, bercerita yang tidak berkesudahan, hari keluarga memang menyeronokkan.

Aktiviti untuk setiap peringkat umur juga diseliakan dengan baik sekali, sekali pun terdapat kekurangannya akan tetapi yang paling penting ialah pergaulan dan pertalian antara peringkat umur itu sendiri. Yang cucu, yang cicit, yang sepupu, yang sepapat, yang ipar, yang biras, tidakkah itu menyeronokkan.

Apalagi melihat trio yang bergembira sakan dengan pantai, tidak jemu-jemu untuk mengorek pasir tanpa memikirkan panas terik mentari mencacak atas kepala. Mengorek pasir sahajala yang diorang suka, bila Auni masuk laut aku kena pegang dek kerana dia terlalu ringan dan kurus, takut pula hilang dilambung ombak. Adli, Arrizqi, tidak jemu terus mengorek pasir, membaling pasir, kejar-buli-kejar-buli sesama sendiri dek berebutkan pengorek pasir yang dibelikan oleh tn Erwandi. Mereka berdua sedaya upaya menyorokkan kefobiaan terhadap ombak, hahahahaa...takut ombak.

Adli: Tak nak, ombak tu kejar abang. Abang tak nak.
Arrizqi: Naaanak, tu...tu...akut. (tunjuk ombak dengan muka paling takut)

Owh! anak jantan emak takutkan ombak rupanya. 

Puas jugalah aku dapat beriadah dengan cara begini, setiap kali turun kami akan sedondon, bukan apa senang untuk cam anak-anak bila sudah berjumpa dengan anak-anak sepupu. Mereka lupa emak bapa dan bermain sakan. Memang gelihati, bila terlalu leka berbual, bila hendak makan, bila hendak pulang ke bilik, mulalah mengira bilangan anak masing-masing, tercari-cari. 

Alhamdulillah, walaupun hanya dua hari satu malam, tetapi ianya sangat menggembirakan. Serius, aku suka sungguh, dapat bercuti, dapat jumpa family, dapat apa yang diingini. Jom kita tengok album pula ;)

 Pasukan merah. Ahahaha, semua kena dera pakai merah.

Korek-korek-korek.

 My precious family. Not in photo, my little brother and his wife.

Best photo ever.

Saranghae...!

Ok, time is up. Kena sambung kerja lain pula, see next time. Daaa...

5 pasang kaki:

Masya said...

lama dah x pg pantai .. rindunya .. last pg PD ntah tahun bila amir 3 tahun kot.. bestnya cha dpt bebas kumpul² ahli keluarga mmg mengeratkan silaturahimkan...

syawalsimpsons said...

rindu la ngan ko mek...

eima said...

bestnye dapat main laut kan .... menggelapkan kulit ...hihi
budak2 mmg klu dpt laut ..... hepi kemain

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed said...

alahaiiii..syoknye trio outing tepi pntai yek..tp bab hero takut ombak tu kelakar jugakla..mesti comel sgt aksi diorng..haha

ch@ said...

sisYana: btl2, kita pun lama sgt tak mandi laut.

sue: rindu ko jua.

eima: btl2. men 'sunburn' kan muka. budak2 dpt laut tak mau naik.

kakLily: muka dorg berkerut, sakit perut gelakkan dorang. Arrizqi la paling comel buat muka.

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in