Kekuatan.

Monday, 3 November 2014

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Sudah taip setengah entry, delete. Sebab, entahlah seram sejuk pabila ada yang terasa dengan bait-bait ayat dalam tu. Ok, kita mulakan dengan yang baru. Kisah lain. Banyak juga perkara yang berkaitan dengan kekuatan diri ini. Bagi diri saya, sesuatu yang menguatkan diri saya ialah, gelaran saya sebagai pengurus rumah tangga. Terlebih dahulu saya beritau, entry ini hanya berkaitan dengan diri saya sendiri sahaja, tiada kena mengena dengan pihak-pihak yang lain. Lagi sekali, diri saya sendiri.

Day 3, Sesuatu yang menguatkan anda.

Berkenaan dengan sesuatu, setelah dua tahun saya bergelar pengurus rumah tangga atau surirumah sepenuh masa atau stay at home mom, saya sudah boleh dikatakan agak cekap dalam mengendalikan seisi rumah. Kenapa? banyak sangat perubahan yang berlaku apabila saya berkerja, menghantar anak ke pengasuh, pergi dan pulang kerja, bergaul dengan kawan-kawan semasa tempoh berkerja, mendapat cuti dan bergaji tiba-tiba, keesokkan harinya saya hanya di rumah, meladeni kerenah anak-anak. Esoknya lagi juga bergitu, hari esoknya juga bergitu. 

Jika sebelum ini saya menghitung jam untuk pulang dari kerja, menghitung tarikh untuk menerima gaji, menghitung cuti tahunan untuk bersama dengan anak-anak, sekarang...ianya tidak lagi berlaku. Saya sentiasa dengan anak-anak, saya sentiasa bergerak dan berkerja di rumah, saya sentiasa memikirkan apa yang akan berlaku pada setiap saat akan datang. Saya perlu memanfaatkan masa yang saya ada dengan sebaik-baiknya.

Pada mulanya, saya tidak hairan sangat dengan gelaran pengurus rumah tangga itu namun semakin lama apabila anak-anak membesar depan mata, membuat pelbagai perangai yang boleh menguji tahap kesabaran, memberikan ciuman dan pelukan, barulah saya sedar bahawa saya adalah yang paling beruntung. Tidak boleh terusan melayan emosi kerana tidak bergaji, tidak ada cuti kerana hikmahnya terlalu besar. 

Saya hendak menjadi seorang pengurus rumah tangga yang boleh menguruskan perkara mengikut kadar kemampuan diri, saya belajar menguruskan masa, saya belajar mengagihkan kerja, saya belajar meningkatkan skill memasak, saya belajar meladeni kerenah anak-anak, saya belajar membahagi kasih sayang antara anak-anak-anak dan suami supaya adil dan sama rata, saya belajar mengawal emosi, dan percayalah sehingga sekarang saya masih belajar-belajar-belajar dan belajar.

I'm not a perfect person.
I make a lot of mistakes.
But, I really appreciate those people who stay with me after
knowing how I really I am.
-learnlovelivelife

Sebenarnya saya belum boleh digelar supermak kerana saya masih banyak kekurangannya, manusia memang tidak ada yang sempurna, saya masih lagi mengeluh apabila keletihan mencapai tahap maksima cuma pada masa sekarang apabila letih, saya akan tidur, hehe. Apa yang saya dapat selama dua tahun ini apabila, kawan-kawan terdekat menghubungi saya bertanya bagaimana saya boleh buat semua perkara. Buat kerja ikut cara sendiri, rasa malas tak perlu buat kerja tapi merasalah padahnya pada saat akan datang, kerja bertambah. Bila saya malas memang satu apapun saya tidak buat tapiii saya kena redha selepas itu buat kerja berganda, haha.

Gambar fail, my family and I.

Sekian entry untuk kali ini, jumpa esok ye. Semoga pembaca dapat manfaat daripadanya, semoga juga tiada sesiapa yang berkecil hati dengan isi entry ini, saya percaya setiap orang punya kekuatan diri tersendiri untuk kelangsungan hidup mendatang. Saya hanya berkongsi sedikit apa yang ada. Salam sayang...daaa.




4 pasang kaki:

Whitey Mommy said...

pantasnya cha update..:)
kita pun nak update isi kandungan lebih kurang juga ..
hehehe dalam proses menaip..
it's so u.. cha..:)
bila baca je tergambar semua perlakuan2 diatas..:P

Masya said...

join challege blog yer...

tahniah cha .. yups setiap org ada kelemahannya , tp kt jgk kena percaya dr kelemahan kt perbaiki dan ada kejayaan .. chaiyok² dah 2 tahun yer jd pengurus rumah tangga.. bkn calang² org blh dpt gelaran itu ..

Salina@IbuAqil said...

Bagi ibu..
Umi is SUPERmak...
In shaa Allah!!
Apa yg umi dpt skrg lbh bernilai..
X akan dpt umi beli dimana2..

ch@ said...

Sha Whitey Mommy: pssst, post schedule ler, kan da ada tajuk so taip siap2. hehe.

sis Yana: setuju. setiap emak insyaAllah bergelar suri di rumah masing2.

ibu Aqil: *blushing. in shaa Allah, semuanya harus dihargai.

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in