Superman, I need you!

Wednesday, 5 March 2014

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Jumpa lagi kita dengan episod ragam yang malas sudah hendak dilayan, abaikan sana emak sudah letih dan sakit gigi. Sekejap tadi sudah menjadi naga, singa, harimau dan yang terakhir ialah hulk, semuanya buat tidak hairan sahaja makanya ambil langkah paling efisyen, wechat superman yang kali terakhir berjumpa dua hari lepas, mrAbi ler siapa lagi, haha.

Mentangla tidak dibukakan Disney Junior Channel, korang protes ye. Mentangla emak tengah layan Korea, tidak kasi peluang langsung emak feeling-feeling ye. Mentangla abi tiada, korang naik tanduk ye. Sempat juga la aku bagi sedas dua seorang, tiga-tiga sekali kena, yang sulong lebih sikit pasal diala yang buat kerja paling awal. Yang kedua tu, pantang orang buat dulu dia tukang ikut siap ajak adik sekali, seronok betul korangkan sampai kosong ruang rak komik tu, sudahlah port paling banyak komiknya, haish!

Masa sepakat bawa turun komik, aku dengar je dorang gelak-gelak, suka ye. Tunggula, tunggu jap lagi abi balik-emak mengugut. Hrrrmm harem, emak pula sakit perasaan bila dibohlayan tidak dipedulikan. Ok, takpe-takpe, aku pun abaikan dorang buat kerja. Telinga dengar juga, kemeriahan kenduri komik tiga beradik tu, masih lagi ada yang belum nangis. Melihat emak yang makin tidak peduli, komik yang tadinya dilonggok tiba-tiba bertukar jadi UFO. Pitam weih pitam. Berterbangan satu demi satu. Komik, bila sudah terbang-terbang makanya kulit luar akan terbuka. Kalau sudah satu port kosong, semuanya bertaburan dengan kulit terbuka, jatuh pula celah-celah meja, kerusi, sofa, ini boleh mendatangkan marah.

Yang lagi sakit mata dibuatnya apabila komik tu dinaikkan atas meja makan dan yang pasti orangnya pun naik sekali, sekali lagi komik jadi hujan komik pula. Itu yang buat kerjanya yang kedua dan paling bongsu. Kakak tunggu di bawah, bagi komik yang sudah sedia bersepah. Hadoi!

Bila perasaan sudah sakit, dengan mainan satu ruang tamu tidak nampak lantai makanya langkah menghantar pesanan melalui wechat kepada superman. Terbeliak mata abi, tengok rumah penuh komik dan syukurnya dia offer diri untuk mengemasnya sendiri. Lega sangat bila dia bersetuju untuk mengemasnya, aku menanti dengan penuh rasa tidak sabar dan rindu (dalam hati je). 

Aku ni beria la hendak menanti dan menengok sendiri abi mengemas komik, terbongkok-bongkok dan mulut membebel sambil mengemas, itulah yang aku bayangkan namun ianya tidak menjadi kenyataan pun. Yang aku bayang itu rupanya ialah aku sendiri, haha. Lepas abi bagi lagi sedas pada Adli dan Arrizqi, dia hanya duduk depan rak buku sambil mengerah dan mengarah si berdua tu kutip satu persatu komik yang bersepah sehingga habis. Gila senang. Yang berdua tu, setia pula mengikut perintah, tune suara abi lembut je menyuruh dorang mengutip sambil abi tunggu untuk kemas semuala naik atas rak. Aku sudah layan Jebat.

Tidak sampai 30 minit semuanya selesai dan kemas seperti sediakala, anak bertuah sungguh anak-anak ni, emak ni guna tune suara daripada lembut sampai jadi hulk, langsung tidak berkesan pun, isklaaa. Memang emak kena sabar lebih. Auni? dia lagi main ngelat, dia tidur dahulu sebelum abi balik, lagilah anak paling bertuah tu. 

 Kata home sweet home kan, sweet sangat-sangat ni!

 Baris kemas!!! 

Tu, sampai kosong habis port tu, isk!

Satu hal yang lain. Paling bongsu punya kerja. 

 Ke, sebab aku suka pakaikan baju yang sama, makanya perangai pun dedekat nak sama je. 

That's my litle hero, membesar dengan penuh bertenaga, sihat dan bersaing hebat. Aku pula yang hendak cari tenaga lebih. Sabar je la. Rindu ke dengan dorang ni? hahaa. Ok, nak pi sidai baju pula, see you all next time, daaa salam sayang...

11 pasang kaki:

Fizah said...

agagagaa..anak2 kan kadang mcm2 ragam sgt...biasa sgt ubah2 mak jap jadi naga singa tarzan..semua pun ada....hahah sabauu jeeee ;DD

Nad MamaZN said...

Rindu sgt! Makin mmbesar makin pjg akal dorg. Takpe memori indah ni sbnrnya bila dikenang blk.

eima said...

huaaaaaaaaa ...
dasat² .... abi enpolis ... mesti la depa tkt ... lg pun abi jrg ade kat rumah seklai balik depa kecut .. kiki
mak die tu hari2 ade ... tak heran dah ....

jaja_NorLiza said...

waahhh..comel giler 3 beradik ni kenakan mak nyer..part yg tindakan abi tu..sebijik sejibun sama ngan asben akak..mengarah dalam nada yang lembut tp mcm tegas...dan anak patuh dengan jayanya... :)

Cik Jue said...

puas hati tengok rumah cha...
memang terbaik...

mamaarifakeem said...

Huwaaaarggg..... anak oh anak.. dah habis sabar, kena la piat juge... hehe.. anak2 sihat gitulsh cha, geng ber3 pulak.. lg la happening! Hakhak... adoiiii...

Zura@Iwan said...

mmg jd hulk la ibunya...
pening nengok selerak gitu..
mcm2 peel anak2 kan..

tp kalau dgn bapa mmg ank2 ni hormat, dgr kata...

dgn ibu, dorang manja lebih..haha..

Suzie Aleeya said...

hahahahaha.....seronok dieorg dok kenekan nko sya :p

apepon,sabo byk² ye :)

Pencari Kebahagiaan said...

hehehe muke x bersalah je gmbar yg kuarkan jajan tu.hehehe comel2

Sweetmama said...

Adoyai pening kepala emak dibuatnya,
tp itulah samalah anak² k.eija pun dgn mama dia jerit mcm mane pun x jalan, cuba kalau Papa dia jerit sekali dh memasing tunduk muka.

ch@ said...

Fizah:
tu la, bila dah transform rasa tak comel sungguh. habis kecomelan.

kakNad:
memori indah sgt-sgt-sgt namanya. punyala nak dptkan yg indah ni, mmg kena sabar 200%.

kakEija, kakZura, Eima, kakJaja:
abi muka bengis, nmpk muka dia cemberut je smua da bertempiaran.

Pencari Kebahagiaan, Suziem Aleeya, kakJue, kakIeyna:
rs nk jadi mak paling kejam je, haha.

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in