Cahaya kesyukuran keadilan.

Friday, 27 September 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Siapa? Ya, betul dia anak kedua aku. Mengimbau kenangan melahirkan dia, ianya sangat mudah. Sangat-sangat, ke hospital dengan menaiki motosikal dan ditinggal dalam bilik bersalin yang gelap kerana disangka tidak berorang, pabila tiba waktu meneran rambutnya telah pun nampak. Paling manis, aku tidak dikenakan sebarang jahitan pun.

Adli, berpantang dengannya sangat mudah, tidak kuning, breastfeeding dengan jayanya, tidak meragam dan aku tidak rasa sangat berada dalam tempoh waktu berpantang pada ketika itu. Syukur, membesarkan dirinya sangat mudah. Adli tidak menangis meskipun hendak susu, Adli tidak menangis meskipun hendak makan, Adli tidak akan menangis jika orang tidak pedulikan dirinya. Adli sangat sempoi, tidurnya hanya berteman bantal angry bird merah dan menghisap jari. Itu sahaja. 

Mereka menceriakan hari-hari aku.


Dia menangis apabila aku lambat mencucikan beraknya. Dia menangis apabila kakak atau adik mencuri atau menyakat ambil bantal busuknya. Dia menangis apabila seseorang mengganggu kosentrasi kerja yang dilakukannya. Selain itu, dia hanya diam dan membawa diri sendiri.

Adli sangat suka dengan kakak, Adli juga baik dengan adik, Adli ok sahaja dengan siapa-siapa pun. Sekarang Adli merekrut adik, mengajar adik Qiqi nya segala ilmu yang dipelajari daripada kakak. Senyumannya sungguh menggoda. Adli suka mengalah, mengalah bukan bererti kalah. Adli lebih lembut, dia juga pemalu serta sangat takut bila emak marah. Adli sahaja yang takut dengan emak, kakak adik tidak hairan pun bila emak marah. 

Adli, butir bicaranya mula terserlah, belajar-belajar dan terus belajar. Banyak juga lagu yang dia sudah tahu, bila hendak makan lekas sahaja dia angkat tangan berdoa, begitu juga hendak tidur. Dia juga suka menegur orang seperti kakaknya dahulu. 
"hai kawan, buat apa tu?" manis sangat bunyinya bila dia yang menegur dengan pelatnya. Sudah sedia pandai menyebut umi, abi, kakak, mama, atuk, acu dan adik Arrizqi jadi Qiqi. Boleh sahajalah.



Selamat ulangtahun kelahiran ke dua Adli. 
27 September 2011-27 September 2013 bersamaan 28 Syawal 1432-21 Zulkaedah 1434.

Semoga Adli terus menjadi anak, adik dan abang yang baik, soleh, dan sentiasa menyayangi orang-orang disekelilingnya. Dikurniakan kesihatan yang sentiasa baik untuk terus menjalani tumbesaran yang sangat menyeronokkan. Tahniah Adli.

Genap setahun, aku menjadi pengurus rumah tangga. Alhamdulillah, akhirnya aku gembira.

Koleksi dan projek.

Tuesday, 24 September 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Amboi tajuk kemain, macam biasala tidak lain dan tidak bukan tentang koleksi aku, mesti orang sudah naik jemu dengan entry hobi, kegemaran, koleksi novel, art, dan tupperware aku yang tidak sudah-sudah tu kan? hahaa. Takpela, siapa-siapa yang sudah jemu jelak lagi menyampah, bolehla buat apa-apa yang patut. 

Dengan ini, asalnya membeli untuk diri sendiri aku kini mengembangkan sedikit sayap untuk sama-sama membantu upline (biasalah kena ada sifu dulu) dan mempelajari selok belok bisnes (boleh ke guna word ni), tidak lain dan tidak bukan Tupperware. Usahlah di harap aku sudah pakar segalanya, aku masih lagi belajar-belajar-belajar dan belajar. Disebabkan, aku suka dengan blog makanya aku menawarkan diri untuk menjadi emak kutu Tupperware blogger tahun 2014, in shaa Allah. Aku hanya menawarkan 8 sahaja kekosongan lagi untuk RM40 sebulan. 

Hijau dapurku.

Sebab 2 sudah pun terisi dengan kawan sejawatan yang menyambung terus daripada kutu cuba-cubaan RM30 sebulan pada tahun ini, hehee. Lets, collect sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Terbuka kepada yang betul-betul berminat, sila email di nsahida@gmail.com dengan tajuk KuTuppy 2014. Kita akan mula main akhir Disember nanti. In shaa Allah. Maklumat lanjut, akan aku war-warkan di bloghijau ini. Sebarang pertanyaan jangan sesegan untuk email ye. Sekarang semua email, kemain ko Syasya.

Ok, next... Asalnya daripada hobi, bagi kad pada kawan-kawan sehinggalah mengembangkan sedikit sayap sebelah pula, membuat art Quilling. Dan yang menjadi kesukaan ramai ialah fm Quilling family. Seseorang telah minta untuk aku buatkan pokok yang berisi nama ahli keluarganya. Bila aku muatnaik di Instagram, wah! rezekiku mungkin di situ. Aku cuba sedaya upaya menghasilkan yang ter'best' untuk mereka yang sentiasa memberi sokongan. Kini, aku ke depan setapak lagi. Mungkin tidak besar sangat tetapi bila sesuatu yang kita buat dihargai orang, kita rasa sangat berbaloi. Kan?

Owh, ada frame juga. Harga bergantung pada saiz dan design. Sekitar RM5-RM8 (fm) dan RM10-RM20 (frame)

Sama juga, siapa yang berminat hendak order bolehla email di alamat email yang sama. Di sini, aku juga berterima kasih kepada pembaca bloghijau dan blogoren yang sentiasa memberi sokongan kepada aku, sentiasa setia dan ada untuk memberi kata-kata semangat meskipun kita tidak pernah bersua muka. Syukur aku dikelilingi dengan kawan-kawan yang penuh dengan idea dan perangsang.

Terima kasih kerana sama-sama berkongsi minat yang sama, berblogging. Love you all. Always!

Lanjut mengenai Maajun Anggun Bistari boleh baca di http://majunanggunbistari.blogspot.com/ aku pun rujuk blog ini sebelum melanggannya. Nyata puas hati.

Maajun Anggun Bistari (MAB).

Saturday, 21 September 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Alhamdulillah, tidak rugi berkawan dengan siapa-siapa sahaja. Walaupun aku pengurus rumah tangga, namun aku masih dikelilingi kawan-kawan yang sangat memberi sokongan. Tang tajuk tu? ingat lagi dengan entry Keluh kesah kisah mak hijau aku salah seorang duta Maajun Anggun Bistari (MAB). 

MAB yang sangat aku cari-cari, terima kasih team PERKEP sebab perkenalkan aku dengan MAB ni. Kerana sudah tahu aku ini seorang yang subur, makanya tindakan awal perlu aku lakukan. Sebagai langkah berjaga-jaga, dengan persetujuan abi makanya aku menjadi disiplin demi kesihatan diri sendiri dan demi menjaga keluarga dan demi suami tersayang, abi.

Jika berminat hendak mencuba boleh hubungi terus nombor tu puan Dyla Jamaluddin. Hendak bertanya pun boleh. Hendak order dengan aku pun boleh juga, aku akan belikan. Aku punya ada lagi, sekali borong 6 botol hari tu, hihiii excited.

Rasa herba, bau herba. Sehari sebiji, aku ambil waktu malam. Kunci jam bernada kuat-kuat. 

Aku rasa, sesiapa yang merancang kehamilan dengan pil perancang klinik kesihatan mungkin berminat untuk mencuba MAB ini. Alhamdulillah, hari ini aku berehat untuk tujuh hari sebelum ke botol yang ke-empat. Diam tidak diam, aku bersyukur aku masih lagi datang bulan dengan kitaran tetap dan Arrizqi sudah pun hampir ke satu tahun, boleh diisytiharkan bahawa aku tidak pregnant. Yeay!

Setelah beranak tiga ini, kesan daripada bersalinkan Arrizqi tempoh hari, aku menjadi lebih sayang kepada diri sendiri, aku tidak mahu sebarang kaitan dengan klinik dan hospital. Aku tidak mahu orang lain menyakitkan diri aku lagi, entahlah aku pun tidak tahu kenapa terlalu fobia dengan doktor. Hendak habiskan check-up bulanan Arrizqi pun aku terhegeh-hegeh, inikan pula hendak bertemujanji dengan doktor setiap bulan. Jujurnya, aku malas. Lain orang lain pendapatnya kan? masing-masing.

Jadi, aku disiplinkan diri dengan MAB. Bukan susah sangat pun hendak telan sehari satu biji, 21 hari sahaja. Jom kita tengok apa bagusnya MAB ini selain tindakan utamanya mencegah kehamilan.

MAB ialah produk berasaskan herba semulajadi merupakan kaedah merancang kehamilan yang paling selamat kerana bebas daripada sebarang bahan kimia dan cara pembuatannya yang halal lagi suci. MAB terhasil daripada herba-herba seperti manjakani, senduduk, kacip fatimah, serapat, inai, habbatussauda, madu dimana khasiatnya baik untuk merancang keluarga, mengaturkan kitaran datang bulan, awet muda, dan juga membantu mendapatkan zuriat.


MAB juga perlu diambil mengikut peraturan sebagaimana pil perancang kehamilan yang lain, perlu diambil selama 21 hari dan berehat 7 hari sebelum ke botol seterusnya. Kenapa mengapa dan bagaimana, Google je la ya, aku hendak terangkan panjang berjela pula entry ni nanti, ihiks. 

Kesan daripada aku ambil MAB ni, botol pertama segala mak nenek mukus dalam hidung keluar. Resdung. Bila berludah kahak pekat keluar. Dua minggu juga hidung aku tersumbat dan badan rasa hendak demam. Aku terus search, rupanya ia adalah proses tindak balas MAB dengan sistem badan. Masuk minggu ketiga, aku kembali sihat dan terasa lebih segar. Badan menjadi lebih ringan dan lekas berpeluh sebab kandungan herba dalam badan membuatkan berasa panas membuatkan kita rasa sering haus. 

Selain mendisiplinkan diri mengikut jadual makan pil ianya melatih aku supaya suka minum air masak. Kesannya aku menjadi lebih sihat dan segar dan bisa membuat kerja rumah tanpa bertangguh. Alhamdulillah, aku temui dengan apa yang sesuai dengan badan. Syukur sangat bila melihat muka abi yang berseri-seri, ihiks. In shaa Allah akan stop makan bila aku sudah bersedia untuk mengandung lagi. Terima kasih MAB.  

Stesen kerja.

Thursday, 19 September 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

New place in the house, yes workstation. Simple je, ingat nak beli tray in-out tu, then fikir balik nanti dulula, beli drawer yang sebesar A4 boleh letak atas meja dan semuanya dalam tu. Rahsia. Sekarang, guna apa yang ada dahulu.

Pelukan besar untuk abi di atas pemberian meja siap dengan kerusinya sekali. Aku suka bangat. Rasa hendak, makan dan tidur di tempat baru ini saja, muehehe.

Saja ambil mood office, susun barang pun ikut meja opis dedulu, hihii. Tempat buku DIY saja, daripada kotak susu anak-anak. 

Syukur sangat, sejak ada tempat ini masa untuk art lebih panjang daripada sebelum ini jadi dapatla menyiapkan tempahan-tempahan dengan jayanya, laju je menggapai itu dan ini. Auni dan Adli hendak bersila atas meja, lekas sahaja biji mata aku besar-besarkan sebesar yang boleh, kasi gerun jangan diusik tempat emak. 


Mereka sangat suka mengacau emak menonton tv, saja je.

Waktu petang aku lepaskan mereka main diluar, ha bergasak berguling bertiga. Baju memang akan kotor berlapuk, bau masam peluh, puas main aku kerah masuk dan rest sekejap sebelum mandi. Sekarang dorang sangat suka. Arrizqi sahajala yang agak cengeng sedikit, tidak boleh kena tinggal sekejap memang confirm akan bunyi. Adli tidak boleh diganggu jika dia yang main, biasanya Auni yang suka conquer semua yang dipegang adik-adik. Aku menyinga betul Auni buat perangai macam tu, memang sejam aku membebel tanpa henti ke dia.

Auni, dia bukan kisah pun. Dia takut abi sahaja-ngaku sendiri. Haaaa, abi tiada menjadi-jadila dia ambil kesempatan. Sabar je la aku.

Cinta, hati, jiwa emak macam biasa.

Apapun buat masa ini, biarlah mereka bertiga sihat-sihat sahaja, mereka sihat makanya dorang akan ikut semua jadual emak. Masa mandi, masa makan, masa tidur, masa susu, masa bermain, masa membuang, semuanya sentiasa bersama-sama. Bergerak bertiga-tiga namanya.

Syukur, aku berterusan menerima tempahan handmade card. Masih juga ada yang suka hasil tangan ni kan? Sekarang masa untuk menyiapkannya mengikut giliran. In shaa Allah aku cuba yang terbaik. Terima kasih kepada sahabat blogger yang tidak putus memberi kata semangat dan perangsang. Terima kasih di atas sokongan yang diberikan. Kamu sungguh berharga. 

Balik rumah.

Tuesday, 17 September 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Yeay, akhirnya home sweet home. Buka sahaja pintu rumah, tadaaa...abi telah menyediakan sebuah meja dan sebuah kerusi untuk workstation art aku, hurey! i like. Berkobar-kobar. Entry ini, bertaip di atas meja sendiri, muehehe. 

So, sedang gigih membahagikan masa dengan anak dan art dan bisnes tupperware, eh panggil bisnes ke? bolehla kecil-kecilan. Hari pertama, macam biasa mengadap rumah setelah dua minggu ditinggalkan, baju bersih sebakul lebih macam aiskrim mengambil masa dua hari untuk beres melipat, tandas atas dan bawah, terus sahaja aku kerjakan. Hilang sinar dan kilatannya dek kerana tiada orang yang pedulikan. Phew! 

Senang bila semua diam dalam troli canni. Beli barang dapur sebelum balik Sg. Buloh.

 Balik-balik, Auni berjaya rekrut Adli naik turun tangga bila pagar tutup. Arrizqi pun dah reti nak mengamuk bila tak dapat naik tangga. Cis!

Lain-lain hal, macam biasa sahaja. Rutin sudah kembali semula. Akan tetapi sejak ada meja baru ni, kerja art menjadi lebih mudah. Arrizqi aku tinggalkan bermain dengan Auni dan Adli di anjung rumah, buka pintu luas-luas, berkejaranla dorang bertiga keluar masuk. Kejap dengan basikal, kejap dengan kereta, kejap dengan kayu, kejap dengan mainan. Riuh rendah janji tidak ada yang menangis.

Baju seluar dah berlapuk, kotor, barula masuk rumah berehat sebelum pesta main air bermula, hahaa. Senang kerja emak. Semua buat berjemaah. Lepas mandi, kita minum susu. Arrizqi pun sudah mula minum susu sama dengan abang kakak, pastu main kejap sebelum makan malam dan masuk tidur. Rutin bersambung esok hari pula. Sekian.

Nota hijau: Meja kerja belum boleh tayang, belum siap kemas lagi, hehee. Nak juga buat Small Office Home Office gittu. Ewww!

Kerinduan.

Wednesday, 11 September 2013

# Macam manala emak tak demam kalau canni gaya. Phew!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Aku hendak minta maaf sebab lama sangat tidak blogwalking. Dua minggu ini, aku betul-betul struggle mengemudi dan menguruskan anak-anak disamping menyiapkan order-order art yang rupanya diminati dan disukai ramai tanpa aku sedar.

In shaa Allah, balik Sg. Buloh nanti aku struggle semula untuk blogwalking seperti biasa. Aku hanya insan biasa. Jom layan anak-anak yang semakin besar dan buat emak pening kepala. Rasa hendak jerit kuat-kuat di tepi pantai je, hahaa.

Alhamdulillah terima kasih kepada yang tidak jemu-jemu berkunjung ke hijaucantik ini. Terharu wei. Thanks for support.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Aku bersyukur.

Sunday, 8 September 2013

# Adli tetap berselera makan.
# Arrizqi ketawa dan senyum yang tidak putus-putus.
# superman, semua kerja tangan, tanpa bantuan komputer. Muehehe...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Rezeki. Alhamdulillah bercuti kali ini aku sibuk macam biasa, dalam perkiraan mahu bawa pulang set handmade card dengan segala tools atau tidak bawa, aku packing juga mana tahu ada masa lapang boleh juga aku kerjakan mana yang patut. Dengan anak-anak yang masih tidak sihat aku redah saja.

Berkat bawa pulang set art, aku menerima order untuk kad anniversary daripada seorang pelajar yang akan pulang ke UK pada 20hb nanti. Haaa, mencicit aku membantu membuat mengikut citarasanya. Disebabkan dia tidak dapat menghubungi mana-mana pereka handal untuk tempah maka aku dicarinya semula.

Dengan niat membantu aku buatkan juga. Alhamdulillah, demam Arrizqi, batuk Adli dan selsema Auni beransur baik. Aku juga dapat menyiapkan kad tersebut dalam jangka masa yang sangat cepat dan pantas.

Syukur. Harga kad tu RM20 sahaja. Comel tak kad aku. I am superman with superkids. Yaw...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Sebenarnya, saya sedang bercuti.

Sunday, 1 September 2013

# Me and kids. Love them all. Pic IG/FB.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Aku dan trio sudah selamat sampai di Johor, rumah tok mama papa trio la dihantar oleh abi pada Sabtu lepas kebetulan serentak pula dengan kisah tumpahan minyak di Selangor tu. Sempat jugala merasa ketiadaan air sekejap.

Inilah yang syurganya bila bergelar pengurus rumah tangga, bila balik kampung sesuka hati sahaja hendak berlama-lama. Badan pun rasa sihat sedikit kerana ada yang membantu menjaga askar nan tiga tu.

Tapi yang tidak bestnya, line tenet macam Chipsmore, kejap ada kejap tidak ada dan secara automatik hal-hal bisnes art or tupperware tergendala seketika.

Aku ada juga bawa balik kerja art tu tapi biasalah, kalau sudah di kampung, dihidang makan yang sedap-sedap, melayan kerenah anak-anak yang confirm tidak duduk diam, aktiviti bersiar keliling kampung, cuci mata bershopping mana ada masanya hendak duduk mengadap art. Jadi, bawa balik sekadar sedapkan hati sahaja, muehehe.

Kali ni, aku akan berada di kampung selama dua minggu. Lamakan? Rasa sebak juga hendak tinggalkan abi namun kutabahkan juga sebab abi akan terbang ke Sabah untuk bertugas sebaik sahaja dia habis berkursus minggu ini. Phew!

Jadi, harap maklum untuk mereka yang hendak order kad quilling buatan tangan aku tu ye, maaf sangat tidak dapat penuhi permintaan.

Sudahnya, aku yang terakhir selsema dan batuk. Syabas.

Published with Blogger-droid v2.0.10

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in