Bila emak membebel.

Tuesday, 31 January 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Bila emak membebel kepada anak-anaknya yang sentiasa aktif dan sentiasa bergerak.

Bebelan:
Baik-baik main kat bawah tu, panas. Jangan berlari-lari, jalan tar tu kasar. Simen tu licin.
Akibatnya:
Lutut berdarah, dua-dua kaki. Suka benar hendak menunjukkan skill berlari kan.

Bebelan:
Minum elok-elok, duduk diam-diam, pegang cawan kemas-kemas.
Akibatnya:
Baju basah sebab air tumpah, badan melekit dan minta mandi.

Bebelan:
Jangan koyak buku, jangan buat sampah. Buang sampah dalam tong sampah.
Akibatnya:
Semut datang bila ada sisa makanan, lantai melekit. Habuk melekat dan penyakit pun datang.

Bebelan:
Jangan sepah rumah, kutip colour dan mainan. Nanti terpijak.
Akibatnya:
Gigi terbenam terhantuk kerusi memijak bola.

Hrmmm. Boleh agak apa yang terjadi seterusnya? Tunggu bila aku dapat picture dia dengan gigi yang sudah tidak seperti asal. Oni...Oni...

Nota hijau: Inila membebel kepada budak-budak, masuk telinga kanan keluar telinga kiri dengan mata terkebil-kebil, sabar ajalah.

11 pasang kaki:

.: iEyLa :. said...

hurmm..sure nangis xhengat Oni bile kne gigi die tuh..
syian Oni..

Masya said...

budak² biserlahkan... kalau tak nakal, tak buat mak ni menjerit², mebebl mmg x sah hihihihi.. x sabar nak tgk gigi oni tu jadi ape.

eima said...

bahye nye...sampai kena gigit.... lasak nye anak dara .....

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

mmg kena byk bersabar, tp kadang2 hilang sabar kita dibuatnya..

itula kata2 mak ni makbul, eija selalu jugak bebel ngan Zaquan, jgn itu, jgn ini, dgr ckp mama ni nnti degil2 sgt jadi ape yg mama bising2 ni, mmg selalunya jd..huk2..

Adeiii..msti gigi oni patah ni

Cikpuan rara said...

jgn ingkar ckp mak.hehehe

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

itu budak yang nak masuk 3tahun...yang besar nak masuk 6 tahun pun sama....kadang2 ibu yang menangis sendiri...

anisalya said...

biasa la tu. anak2 akak kalau ckp dia smpn la. kdg2 tu buat tak tau je. tp alhamdulillah tak pernah la ada kes parah.

ch@ said...

ieyla:
btl sekali dan dia hanya mahu emak sahaja. nampak muka paknya, lagi kuat jeritan batinnya.

yana:
rasa aneh, dia sgt aktif melebihi mak dia masa kecil. mak dia, punyala pemalu.

eima:
apa yg kena gigit?

eija:
patutla syurga itu di bawah telapak kaki ibu kan?

cikpuanrara:
yups.

kak jue:
pengorbanan sorang emak kan?

anisalya:
akak ni boleh jadi emak contoh.
kita risau orang kata, kita tak pandai jaga anak. sobsobsob.

Salina@IbuAqil said...

budak memang..
x ada istilah SERIK!!!

mamalieyna said...

penat membebel kt anak kecik ni kan... bukan masuk telinga pun..sudahnya maknye yg penat membebel..bila dpt habuan nangis, pastu buat lagi..

aduhai siannye Oni..hu~

ch@ said...

ibu aqil:
makin di marah, makin lebar senyumannya.

kak ieyna:
mak nya membebel siap menangis lotih bangat.

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in