Hutang.

Friday, 20 May 2011

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Perkara yang aku sangat berat hati nak beri tapi perasaan tak sampai hati lebih mengatasi. Ya, aku bukannya seorang yang senang lenang dan hidup atas wang semata-mata, kerana aku juga berkerja mendapatkan pendapatan untuk diri aku sendiri.

Aku teringat pesanan mama dan seorang kawan kalau ada orang susah bantu setakat yang mampu. Apabila kita dimurahkan rezeki membantu orang maka rezeki kita akan menjadi berlipat ganda. Ya, ini aku sangat percaya.

Akan tetapi patutkah seseorang itu mengambil kesempatan atas apa yang aku dah beri? aku telah membaca hukum memberi hutang adalah harus, kita berniat untuk membantu manakala hukum membayar hutang adalah wajib. Apatah lagi apabila syarat berhutang adalah dengan menetapkan tempoh untuk membayarnya.

Paling lama pun 10 hari, ini untuk kes hutang sesama sendiri ye, bukan hutang kereta atau pun rumah. Namun pada aku, tempoh hutang ni bergantung kepada budi bicara pemberi hutang dan yang berhutang itu sendiri.

Setelah aku mengira-ngira, rupanya dalam pada aku tak sedar, separuh wang gaji aku, telah aku pinjamkan kepada mereka-mereka yang memerlukan. Aku tak kisah kerana kesemua yang aku beri pinjam ini adalah mereka yang aku memang dah kenal dan mereka sentiasa mengupdate kenapa wang aku masih belum boleh dibereskan. Mereka memang bertanggungjawab untuk menjelaskan hutang aku.

Cumanya, ada seorang lelaki meminjam wang aku dan berjanji akan membayarnya dengan kata 'bila aku gaji nanti' malangnya, setelah melewati lebih kurang 3 kali gaji, dia sudah ghaib.

1001, 1002 alasan diberi, ok aku tunggu. Ye, aku ngaku wang yang dipinjam itu tidak la banyak, kerana aku yakin dia memang sangat berat hati hendak membayar semula akan tetapi aku mahu melihat sejauh mana dia bertanggungjawab dengan hutang tersebut kerana dia seorang lelaki.

Aku sendiri berhutang, tapiii secepat yang mungkin aku mahu membayarnya kerana aku risau orang yang aku pinjam wangnya itu sangat juga memerlukan wang. Rupanya, tidak semua penghutang berfikiran macam aku.

Sekian sahaja bebelan aku untuk hari ini. Entry ini untuk semua. Aku tidak aim siapa-siapa kecuali lelaki itu.
Pinjaman Tabung Kemahiran pun aku tak bayar lagi, baru bayar sikit je dah banyak tunggakan agaknya. ABiiiiiiiii!!!!!!!.

10 pasang kaki:

mamalieyna said...

huu~ serik nak kasi lelaki berhutang sbb akak pun ada pengalaman, sedikit dibayarnya, yg banyak tu, dibuat2 lupa sampai skrg...huu~ last2 halalkan jerlah...makan ratus jugak..haih..sabo jerlah..

skrg dh kawen, no more kasi2 org berhutang lgi..hee~

eima said...

aku pun sama ...
janji ngan tetiap bulan nk byr ckit ...
takan aku je nk kena mintak 2-3 kali sebulan br nk pegi bank in ...
klu aku tak msg tak call jgn harap la die nk bank in...
hutang dah tertunggak almost 3 years ...
aku bkn mintak die byr byk pun ..sebulan RM 100 jd la ...
dulu waktu die ssh tak dak keja .. aku bantu die .. bila dah keja company telekomunikasi kat bangsar nun .. dpt jawatan asst. engineer ... takan tak leh nk byr........!!~!!

Diyana said...

cha,akak sgt la boleh dikatakan agak 'kedekut' dalam mmberi orang pinjam duit melainkan kpd sanak sedara sendiri..hatta kekawan kdg pun yg mmg dh kenal sbg liat byr hutang..mmg akak akan cr alasan tak nak kasik. tp en hubby plak jns murah hati..aduhla..susah kan, sbb skrg ramai btul jns buta hati perut ni..tak heran dan tak malu .tk kirale yg dipinjam tu cuma rm10..hutang tu.

@e_da said...

org lelaki mmg camtu kan.. kdg2 buat lupa.. memang serik... kita sendiri pun hutang ptptn tak abis nak membayau ni.. huhuhu

i.z.m.a said...

macam aku tau je sape yang dimaksudkan.. kuang kuang kuang.....

ch@ said...

kakIeyna:
nak prkatikkan jugala perenggan akhir tu. serik.

eima:
sakit hati kan bila perangai orang yg pinjam tu macam tu. rasa nak pergi upah kaki pukul minta hutang kita.

kakDonut:
betul tu kak, walaupun sikit dia tak fikir ke kita ni dah berkeluarga, nak guna duit juga. dia tu single mingle. memang tak guna la. sian bini dia.

kakEida:
tau takpe. kalau kita bayangkan muka dia, mmg rasa eish menyesal gila bagi dia pinjam.

pnIzma:
hahaha. jeng-jeng-jeng.

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

org ni memang gitu selalunya....
masa nak lembut je..bila dah dapat pandang kita pun taknak...

Puteri Amna Balqies said...

same la den..saya pinjam gak duit awk kadang2 kan? tapi tula saya jenis yg beringat byr,even pinjam RM50 hinggit haha

tapi saya nih ade kawan pinjam rm200 sampai ke sudah tak byr..saya g exam ahad lepas.bile saya mintak dia wat dek jew..uwaaa menyirap ase..dah la den tgh sengkek sesedap ase jew xnak byr

saye ase nak jew pukul dia.tp sebab dia kwn,kedua saya ade perasaan malu.tapiii dia?

mmg tak MALU..mencik tau!!

Mama Gee said...

samalah cha...
gara2 nk beri pinjam org..
akhirnya mama plak yg berhutang
dgn org sbb tak cukup makan pakai..
sedih sgt...
kalo yg berhutang tu tau bawak diri..
ingat hutang dia takpe..
ni nk minta berkali2 mcm mengemis br lah nk bayo....kadang2 tak bayo gak pun...buat dek je

ch@ said...

cikJue:
setuju la dgn cikJue, kalau kita pinjam duit orang, kita betul2 nak cepat langsaikan, sebab risau rasa hutang banyak benar.

cikZiela:
kalau dia tak malu wak, awak pun buat muka tak malu juga, cari mana2 orang sasa ajak teman pergi minta. lepas ni memang saya serik nak bagi mamat tu pinjam walaupun rm10.

mamaGee:
dia buat dek tu macam tak bersalah langsung kan mama? kita jadi tensen, rasa kalau berdepan memang hari2 kita minta duit kita tu balik.

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in