Keselamatan seorang isteri.

Monday, 13 December 2010

Salam satu Malaysia. Hrm... hari ni rumah di pinggir hutan ni nak hidangkan sedikit pesanan. Mari-mari.

Azali kita tahu, sepatutnya kerja-kerja rumah ditanggung orang seorang suami, namun pada masa kini berapa keratkah seorang suami membuat kerja-kerja rumah ini tanpa mengharap sebarang balas dari seorang isteri?

Fikir-fikirkan ya.

Bila menjadi seorang isteri, sudah lumrah hati isteri menjaga suami, menjaga rumah, menjaga segala isi dalam rumah. Tapi, sedar tak sedar seorang isteri juga perlu menjaga keselamatan diri sendiri di rumah.
'Alaaa kerja hari-hari aku buat, takkan ada apa-apala' ayat biasa. Tapi... malang tidak berbau. Boleh jadi secara tidak sengaja.

Huaaa intro yang agak panjang. Buat kerja rumah tidakla semudah yang disangka.

Mencuci bilik air, memerlukan wangian dan kebersihan di semua celah dan ceruk.
Kita akan terdedah dengan sabun dan keadaan lantai yang licin.
Jadi pakailah selipar yang cekam dengan lantai.

Begitu juga penggunaan vakum semasa menyedut habuk di setiap ruang rumah, setiap ruang kena bersihkan di setiap celah perabot.
Kita terdedah dengan renjatan elektrik untuk memasang plug atau barang-barang berat di atas almari jatuh menimpa.
Jadi, pastikan tangan kering semasa memasang plug dan juga kemaskan barang-barang yang mudah jatuh di tempat yang lebih selamat.

Menyusun perabot, memperkemaskan langsir, membuka tingkap. Semuanya memerlukan kita berhati-hati.
Kita terdedah dengan sesuatu seperti, jari kelingking kaki tersadung perabot, pernah tak kena? rasa nak nangis kan? takpun tersangkut jari tangan di cermin tingkap, lukakan?
Jadi, jangan sesekali berangan.

Dapur merupakan tempat kegemaran kebanyakkan isteri, tempat paling banyak terdedah dengan bahaya.
Minyak panas, peralatan tajam, air panas, barangan elektrik, lantai berminyak, kaca yang pecah, bau busuk (eh!).
Jadi... sentiasa berhati-hati, jangan terburu-buru jika di dapur, buat satu-persatu dengan tersusun.

Semasa membasuh, mengangkat, melipat, mengemas pakaian ke dalam almari, menggosok pakaian.
Terdedah dengan air berarus elektrik, risiko hanger patah, jari tersepit antara laci almari dan lecur terkena iron.
Jadi secara tak langsung, kita kena sediakan jadual untuk menguruskan baju-baju kotor atau hari mendobi.

Kesimpulannya, seorang isteri berisiko untuk mendapat bahaya, seorang isteri dan anak berisiko mendapat bahaya yang lebih besar, seorang isteri dan anak dan sorang pekerja lebih berisiko tinggi.

Seharusnya seorang isteri sentiasa berfikiran positif dan tidak mudah mengalah. Buat kerja dengan gembira, ikhlas dan jangan terlebih berangan. BAHAYA!

~)@ Berhati-hatilah, berwaspadala untuk orang-orang yang disayangi. Sayang diri sendiri ya =)

14 pasang kaki:

azzey said...

CH@: Betul tu utamakan keselamatan diri sendiri wlu di mana jua...:)

honeyvsbee said...

betul..tak semua yang ambil berat pasal ni.....sha jom undi beehttp://honeyvsbee.blogspot.com/2010/12/undian-di-buka-blogbaru-pilihan.html

Zaidah said...

yang penting happy....walaupun banyak kerja kat rumah..mevakum...mendobi memasak dan sebagainyer

qellissa said...

bahaya gak tugas2 isteri ni..camni kena mintak elaun lebih..hihihi

[-suziey-] said...

nk iktkan mana2 jek ade bahaya.

Ummi said...

bahaya di mana-mana..berhati-hatilah ibu semua..paling takut kalau anak yg ditimpa bahaya..haiihh..minta dijauhkan..

Cik Jue said...

cha betul cik jue setuju tue...bahaya wanita ade dimana2 jadi sama2 lah kita menjaga diri...

sarah-najwan said...

betul tu..byk risiko sbenrnya
harap kita semua selamat deh..

mamalieyna said...

haa seb baik la cha ingatkan..kalau tak, tak ambik berat sgt hal2 gitu..hehe..padahal hari2 berdepan dgn Danger tu kan..ngee..

p/s tapi kan bab vacuum n cuci bilik air, biasa en suami akak yg buat..haha..best kan..sbb si isteri sibuk settle benda lain, bab2 tu, en suami yg lebih dulu buat..lalala..kurang sket dedahan Danger akak.. =P

EiJa ZaQuaN said...

btol tu..kalo diikutkan tugas suri rumah lagi penat..iye la keje rumah mane prnah abis sbnrnya..kiranya kita yg bekerja ni ok la jgk..xde la nak mengadap keje umah 24hours jerk..huk3..

ch@ said...

azzey:
betul... bukan shj di dalam rumah, bahkan diluar rumah pun sama.

bee:
tunggu cuaca cerah, untuk bee kena tunggu malam ye =)

kakZai:
yups, happy dan ikhlas, tapi kekadang naik hangin juga akibat terlalu penat.

Qellissa:
sila mintak, bukan aja elaun, bonus, gaji tu... dah semestinya =)

[-suziey-]:
takut pula jadi movie 'final destination' huaaa... takmo2.

ummi:
betul, semuanya kena utamakan keselamatan, bukan sahaja atas jalan raya atau tapak binaan.

cikJue:
kadang2 malang tidak berbau kan cikJue.

kakSarah:
insya-Allah, sama2 kita ingat-mengingati =)

kakIena:
kadang-kadang kita tak sedar, entry ni pun sebab jari kena pisau, tu yang idea ni keluar.

bestla akak, menjadi chef aja.

eija:
letih berganda la eija. kerja rumha pun kena buat, kerja pejabat pun kena buat. eija tak letih, eija memang super saiya =)

mekchu said...

besar sungguh dugaan menjadi perempuan ni kan.. kan..kan.. kat mana2 pun berisiko tnggi. bila kenakan harga hantaran tnggi, pandai lak mintak diskaun.. patut dorang kaum lelaki kenang2 kan segala info nih..

mzhany said...

fuhhhh banyak betol senarai kan...betol gak tuh...satu persatu ni...kekdg seorang isteri tuh xterfikir pun kan...ummm

kena berigt n waspada pas nih...

ch@ said...

mekchu:
betul mekchu betul. harap ada la kaum lelaki baca entry ni, kekeke...

hany:
yups, saya kena pisau, tu yg keluar entry ni. =)

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in