Anda diperlukan, anda dihormati.

Friday, 22 October 2010

Situasi 1
Berangan dalam kereta, kelajuan 70km/h menyanyi ikut rentak lagu, kadang-kadang tersasul, alaaa pemandu seorang siapa peduli kan?
Tiba-tiba...
Sebuah kerata masuk depan secara mendadak, apabila diteliti kereta itu berwarna Putih Merah. Ayeee...

Situasi 2
Dengan kelajuan 60km/h sedikit menekan breake, lampu signal kiri dipasang bersedia untuk masuk simpang, ok dah masuk dengan perlahan,
Tiba-tiba...
Sebuah kereta arah bertentangan bergerak betul-betul tengah lorong yang sama, eh? macam mana ni? bila diteliti warna kereta tersebut, ya masih lagi merah dan putih.

Situasi 3
Had laju 70km/h, memandu mengikut had laju sambil mata menjeling ke semua cermin, sisi, belakang, kiri dan kanan.
Tiba-tiba...
Sebuah kereta keseluruhan warna kuning masuk di hadapan tanpa lampu isyarat... grrr. silaka.

Situasi 4
Sehabis perlahan had laju hanya 40km/h, jalan sempit. Jammed. Kereta hadapan memberi lampu isyarat naik ke kanan dengan tiba-tiba,
Kerana...
Kereta berwarna Putih Merah memberhentikan keretanya di jalan yang sendang sibuk untuk turun membeli sarapan. Ayoh!

Situasi 5
Memandu dengan had laju biasa, mengikut had laju yang ditetapkan,
akan tetapi...
Sebuah kereta berwarna hijau mengekori dengan jarak tidak selamat. Terasa, jika tiba-tiba berhenti maka montot enWaja bakal dicium.

Tertanya-tanya, apakah pemandu-pemandu di atas telah masuk sekolah memandu berkelas tinggi? atau sekolah memandu mereka sama dengan orang biasa?

Wahai pemandu-pemandu sekalian, sama-sama la kita menghormati pengguna jalan raya yang lain, lebih-lebih lagi kepada pengguna P macam aku ni. Adehhh...

~)@ Jangan kerana nila setitik, habis berwarna susu satu tapawe. Berdasarkan pemerhatian aku selama satu minggu ini.

11 pasang kaki:

Khumaera Ismail said...

hehehe~gud advice..hope diowg bace entry nie..huhu~

[-suziey-] said...

aaahhhhhhhhhh mmg sakit hati ngn majority pemandu kete putih merah ijo or kuning tu sume..eee geram n bengang..dorang buat jln tu mcm mak bapak dorang yg pnya..paling sakit hati..suka2 kurang ajo potong Q klu tgh jem..eeeee mmg silakaa banget..haa geram nih:D

Nida said...

banyaknya situasi, yg pasti situasi Kak Nida di sini ialah sangat mengantuk..hikhikhik

Wife Mr.Em~Ibu Mr.Aqil said...

Hahahhahaha cha sempoi ler.. Akak suka entry ni.. Depa 2 pemandu TERLEBIH blajor 2.. patut x layak bawak kete.. Kene kasi UP skit.. Neway cha.. Ai pun P gak.. ;oD

cha said...

khumaera:
tu la tu, hari² sebut smoga dorg terbuka hati utk lebih berhati-hati.

[-suziey-]:
aiii, ni marah niii. betul², rasanya... kat mana² pun mcm ni kan? teksi pelancong???

kakNida:
aiii, akak ni mmg sudah lari topik. ayooo. kita pun ngantuk jugak ni. haha jumaat la katakan.

ibuAQiL:
laaa akak P ke? hahahaha... aduhai sama la nasib kak, lama lagi ke? kita punya tahun depan bln dua.

shakirah_kiyo said...

Cha,,
Mention je pemandu teksi..... Diorg ni s*ms*ng jalan raya... Kyo mmg dari dlu x gemar ngn taxi samseng nih...

alexa yussida said...

aaa...saya tag cha kat contest:p

Lana~Bulu said...

Depa ingat pilot pompuan pasai tu depa suka2 buat keputusan mengejut gamaknya..
Apa2 pun bersaboo je lah..
nanti temperature kat kereta tu dgn temp. pilot kang sama2 naik hee..

cha said...

kiyo:
saya org bersopan santun =)

alexa:
ni lagi sorang topik lari.

pakLan:
bersabar la ni pakLan, kalau tak sabar mmg dah hamun smua skali ;)

Cik Shiqa said...

paling penting berhati2 d jalan raya dan jgn pntingkan diri. ikut mcm kak cha. :)

cha said...

shiQa:
sebab akak masih P. dalam pemerhatian :D

 
Copyright © Diari Umi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in